O afacere marca Portariuc: manual de identitate vizuala de 10000 de euro, total nefolosit de Primaria Botosani

131111

Primăria Municipiului Botoșani a aruncat pe apa sâmbetei, în anul 2014, nu mai puțin de 40.000 lei pentru un manual ce s-a rătăcit prin sertarele instituției și care n-a fost pus niciodată în aplicare. Ca sa ne arate identitatea, s-a ocupat firma Arhitect de Imagine SRL Bucuresti, firma infiintata fix in 2013. Cum a fost gasita acesta firma, inca nu se stie. Sociatatea nu are pagina web, nu a avut lucrari similare, nu exista nici o data despre ea. Cu toate acestea, Portariuc i-a bagat in conturi aproape 10000 de euro din banii Primariei Botosani.

Cartea de vizită a unei instituții, menită să o distingă de celelalte organizații și să-i pună în lumină valorile, brandingul este o chestiune de finețe, necesar oricărei entități care se respectă. Și cum Primăria Municipiului Botoșani părea deficitară la capitolul imagine, în anul 2014, sub pretextul eficientizării și al livrării într-un mod unitar de servicii către botoșăneni,  Ovidiu Portariuc, primarul pe-atunci în funcție, a  alocat bani pentru un “excepțional” manual de identitate vizuală.

Brandul reprezenta în viziunea fostului edil un fel de proptea în rezolvarea priorităților orașului, concentrate pe sănătatea și bunăstarea locuitorilor, parteneriate, atragere de investitori și dezvoltare durabilă. Pompos, eufemistic, într-un cuvânt gargară…Aflat sub sloganul „Împreună dezvoltăm orașul”, manualul venea chipurile în sprijinul funcționarilor din primărie, uniformizându-le modul de lucru și obligându-i să respecte ad literam regulile lui de utilizare. Astfel, cartea de căpătâi, îi învăța ca la școală despre culorile primare și secundare, despre familiile de litere pe care trebuiau să le utilizeze, unde să plaseze stema și cum să construiască un grind. Apoi îi introducea în tainele comunicării, arătându-le cum ar trebui să conceapă un pliant, o broșură și un afiș, cum ar trebui să se prezinte materialele pentru evenimente și cum să se semneze pe mail.

Toate bune și frumoase până acum, că vorba aia, într-o instituție publică, e bine să nu existe discrepanțe în comunicare. Dar dacă stăm să analizăm dedesubturile acestei afaceri, parcă nu ne mai vine să scriem laudativ. Cele 90 de pagini lucioase, pentru care fostul primar a plătit incredibila sumă de 10.000 de euro, erau copy –paste după alte zeci de manuale de identitate vizuală. Diferența era dată doar de semnătura de brand formată din stema municipiului, logotip și bineînțeles celebrul slogan „Împreună dezvoltăm orașul”. Nu știm pe ce criterii a fost aleasă firma Arhitect de Imagine S.R.L,  o societate cu sediul social în București și reprezentanță în Iași, dar ca să-i verși în vistierie 400 de milioane pentru un concept reinventat, e un act care ridică multe semne de întrebare.

Marca Portariuc, această investiție s-a dovedit a fi păguboasă pentru instituție, întrucât aplicarea normelor manualului aducea modificări ce atrăgeau costuri neprevăzute în bugetul și-așa vitregit al municipiului. De la plicurile expediate de primărie, ce urmau să poarte stema municipiului, legitimațiile pe culori, în funcție de departamente în care își desfășurau activitatea angajații, legitimațiile de vizitator, etichetele vehiculelor de serviciu, până la materialele promoționale, toate implicau alte și alte costuri pe care Portariuc și managerul public Cristian Țebecailo, în grija căruia a căzut responsabilitatea elaborării manualului de brand, nu le-au prevăzut. Și mai interesant este faptul că, la scurt timp după ce a realizat sublimul manual, Cristian Țebecailo,  s-a transferat la sediul central de la Iași a ANAF-ului, dar pe manual  a rămas că pentru utilizarea elementelor de identitate trebuia să i se ceară permisiunea. Nu e de mirare ca din august 2014, până în prezent manualul zace rătăcit prin sertarele primăriei si va rămâne mult și bine în așteptare, căci bugetul actual n-ar putea suporta alte cheltuieli suplimentare, iar funcționarii ei pot rămâne și neîndoctrinați.

Crstian Tebecailo a admis ca s-a ocupat de proiect insa declaratia sa este absolut halucinanta: „Da, s-a elaborat un asemenea manual, absolut necesar intr-o institutie publica. Firma care l-a facut este Arhitect de Imagine Bucuresti, o firma absolt prestigioasa in domeniu”. Firma „prestigioasa” insa, se infiintase cu cateva luni inainte de a prinde aceasta lucrare si doar atat s-a auzit despre ea. Si ca si chestie, la pagina unde functionari Primariei trebuiau sa invete sa comunice cu presa, nu este scris nimic. Adica, utilizatorii nu trebuie sa comunice cu presa. 🙂

Curios ca nici anul acesta nu au fost prinse in buget sume care sa duce la aplicarea manualului de identitate vizuala, desi majoritatea PSD din Consiliul Local stia de existenta acestuia. Primarul Catalin Flutur a aflat de la presa despre existenta acestui manual : „Nu l-am vazut, nici nu stiam ca exista. O sa ma interesez, vreau sa-l vad si eu”.

O afacere facuta pe ascuns, cu un manual tinut prin sertare, bani dati la un SRL de bloc, totul pe spinarea botosaneanului si pe banul public. Evident, fostul edil, Ovidiu Portariuc a tinut mortis ca prima pagina a manualului de identitate vizuala sa contina un cuvand inainte, scris de el. De parca nu se saturasera cei din Primarie sa-l vada.

Imaginile cu  manualul de 10000 de euro, care contine multe pagini goale,  sunt elocvente. Sunt in premiera si pentru multi din Primarie, desi acest manual, asa cum a fost conceput, trebuie sa existe in fiecare compartiment al institutiei.

de |2017-04-13T11:36:19+00:0013 aprilie 2017|Editorial|

Leave A Comment